Groentenugget van GRASSA! wint New Food Challenge

Vervang de kipresten uit een kipnugget door de hoogwaardige eindproducten van geraffineerd gras en gewas van GRASSA!, en men heeft een eiwitrijke groentenugget. Met dit concept heeft GRASSA! de New Food Challenge van het ministerie van Economische Zaken gewonnen, als één van de 8 uit 83 deelnemende bedrijven. De New Food Challenge richtte zich op (startende) ondernemers die meer innovatieve plantaardige voedselproducten kunnen produceren.

Medewerker van Grassa Roy Raedts neemt de prijs in ontvangst van Staatssecretaris Martijn van Dam

Het concept klinkt simpel. Maar voordat GRASSA!’s groentenuggets bij – bijvoorbeeld – McDonalds liggen moet er eerst onderzoek plaatsvinden naar het opzetten van een keten voor de productie en vermarkting. Daar is dit project voor bedoeld. Met de New Food Challenge winnen GRASSA! en de andere winnaars een cheque met een bedrag van 30.000 euro voor de verdere ontwikkeling van het concept binnen een half jaar. Daarna worden de winnende concepten nogmaals onder de loep genomen en beoordeeld, waarmee enkele daarvan wederom 250.000 euro kunnen verdienden als vervolgsubsidie.

Staatssecretariss Martijn van Dam van Economische Zaken, die de prijs uitreikte: “Ik ben vandaag aangenaam verrast door de vernieuwende inzendingen voor deze innovatiewedstrijd. De winnende ondernemers staan nu voor de uitdaging om hun nieuwe producten daadwerkelijk in de winkels te krijgen. Ik wil ze daar graag bij ondersteunen, want een gevarieerder aanbod van plantaardige producten draagt bij aan een duurzame voedselproductie en consumptie.” In totaal stelt staatssecretaris Van Dam de komende vier jaar ruim 15 miljoen euro beschikbaar voor plannen en projecten die de beschikbaarheid en aantrekkelijkheid van plantaardige producten verhogen.

Naast GRASSA! wonnen onder meer de Vegetarische Slager met vegetarisch draadjesvlees, Symfoia BV met zeer lang houdbare kant-en-klaargerechten van soja, en Schouten Europe met een doe-het-zelf vegetarisch burger-pakket.